måndag 2 december 2013

Vackert färgsprakande kläder till jul!

Jag är så glad över att vi kommer att sälja Kampala fairs kläder i vår julbutik den 14 december. Anna-Klara har en blus från dem (fått av farmor) och jag har varit så avundsjuk på den ;-). Nu kan jag handla en egen!!

Vad är då Kampala fair? undrar kanske någon.

Bilden är hämtad från Kampala fairs hemsida
Kampala fair är ett företag som gör välskräddade kläder i vackert afrikanskt mönstrade tyger, skärningen på plaggen är skandinavisk då ägarinnan är danska. Företaget ger möjlighet till kvinnor, i Uganda, att arbeta under goda arbetsförhållanden och med schyssta löner. Även tygerna är producerade i Uganda.

Bilden är hämtad från Kampala fairs hemsida
Ylva som kommer till oss och säljer har köpt in kläderna till inköpspris, vid försäljning lägger hon på en viss procent och hela den intjänade summan skänker hon tillbaka till ett skolprojekt i norra Uganda. Skolan ligger i en by som heter heter Lutuk. Tidigare insamlingar har gått till skolmaterial, men denna gång kommer pengarna att gå till fortbildning av lärarna. Pengarna tas till Lutuk av en kollega till Ylva som på plats ordnar det praktiska. INGA pengar går till administration eller mellanhänder. Fantastiskt tycker jag!

"Kolla in DETTA KLIPP där min kollegas systerson spelar tillsammans med skolbarnen. Där står det också lite om skolan. /Ylva"

1 kommentar:

  1. Hej Anna! Hittade din blogg via Pinterest och bilden på trasdockan med de fina kläderna! Eftersom jag själv syr och dessutom framför allt av återanvänt tyg till min egna kudd-webshop By Juliannie, fastnade jag direkt. Och nu när jag läste det här inlägget om kläderna från Kampala Fair och Ylva som levererar dem måste jag fråga: Är det Ylva Persson, veterinär? I så fall jobbar vi på samma ställe, SVA i Uppsala! Och hon säljer kläderna hos oss också. Hon köpte även en kudde av mig till jul :) Jätteglad att jag hittade hit!
    Hälsningar Eva

    SvaraRadera