söndag 28 juli 2013

Och när jag ändå hade ångan uppe ... (grönkålsskolan del 2)

... så tänkte jag att jag kan ju fortsätta att var lite omständlig. Varför göra livet enkelt? "Vi kanske ska ta och göra köttfärspiroger till lunch" sa jag och alla hakade naturligtvis på.

Ägg hämtade jag ute i hönshuset. Och mormor, Nisse och Anna-Klara tågade ut i grönsakslandet för att plocka grönkål. Resten av ingredienserna hade vi i köket. Vi gjorde degen efter receptet som finns HÄR.

Medan degen jäste hackade jag lök och grönkål och fräste det. Köttfärsen var redan fräst och kryddad i fredags, till tacos, så den satte jag bara i pannan och värmde upp lite tillsammans med den färdiga löken och grönkålen.

Så var det dags att baka ut. Kul!

Kavla i tunna rundlar, lägga i fyllning, vika över och klämma till med en gaffel. Det var inte så svårt.

Innan gräddning penslade vi med ägg och riven vitlök, sedan kryddade vi ytan med lite salladskrydda.

Och TITTA!
Det blev faktiskt piroger!

Serverades med grönsallad och cream fresh.



2 kommentarer:

  1. Åh det ser underbart gott ut!

    SvaraRadera
    Svar
    1. :-) Dom blev faktiskt goda! Jag har varit lite rädd att göra sådana, jag trodde att det var svårt med inbakandet. Men det gick bra :-)

      Radera