lördag 29 september 2012

Inspiration.

På broderikursen har vi fått till uppgift att besöka ett museum, en hembygdsgård eller något annat vi kunde tänka oss skulle ge oss inspiration till broderi. Uppgiften innebar också att vi skulle fota och skissa. Jag tänkte att länsmuseet Murberget borde vara en plats som kunde ge mig något så vi gjorde ett besök där, nu i veckan som var.

Hmm ... jag vet inte. Att gå på museum med två små barn är inte direkt något jag längtar efter att göra igen. Jag borde ha förstått det innan. Men ett väldigt mysigt lekrum hade de som barnen lekte sig svettiga i och som gav mig massor med inspiration till att bygga och inreda lek och upplevelserum ... men nu var det ju inte det jag skulle göra.

Den största behållningen för mig var 40-tals köket och kammaren i ett av husen på museiområdet. Husen var egentligen stängda men vi hade tur, en snäll museipedagog släppte in oss så vi fick kika lite. Det gav mig massor av inspiration, till mitt egna hem ... men inte till något broderi ...

Så jag vandrade vidare. Genom "helgon och demoner", genom "forntid", "medeltid" och "modern tid" men inget jag såg väckte någon broderilusta inom mig.

Men så till sist, på det mest oväntade stället, tändes dock ett litet ljus ... på den svartvita utställning med bilder av konstnären Bengt Lindström. I ärlighetens namn måste jag säga att jag aldrig har gillat hans konst, varken hans grälla färger eller hans uttryck, även om jag annars tilltalas av det naivistiska och även själv har ett naivistiskt uttryck i det jag gör. Men dock kläcktes det en idé just där. Det jag fick, för min inre syn, var en form (ett sätt) i vilken jag skulle kunna presentera något som jag egentligen redan har tänkt på här hemma och som jag samlat material till, men som jag inte har vetat hur jag riktigt skall använda. Nu vet jag ... kanske ... spännande va? ... vi får se om jag väljer att "broderar" ut just den idén. ;)

2 kommentarer:

  1. Gissa om jag blir nyfiken:))!!! Jag har mitt inspirationsbesök på Jamtli nu i veckan... Kram AnnaPanna

    SvaraRadera
  2. Åh, vad roligt! tänk om jag fick vara med ...
    Vi får prata ihop oss lite.
    Kram!

    SvaraRadera