söndag 20 maj 2012

Sävstaholm och Oranie

Det kommer att bli våra framtida äpplen. De första.

Sävstaholm är ett jättebra mosäpple, har mamma sagt. Men det är gott att äta ifrån trädet också. Jag kommer förmodligen aldrig slå in äpplen i små papper för att förvara dem i jordkällaren (den är förresten vattenfylld) så vi satsar på sånt som är moget tidigt och gott direkt.

Oranie vet vi inget om. Förutom det vi läste på Wikipedia ... "äppelsort (dessert- och matäpple), med okänt ursprung, vilken fanns i Sverige och Finland före 1850 och anses ha spridits från Skåne. Mognar: sep-nov Zon: I-V. Pollineras av bl a: Gyllenkroks Astrakan, Transparente Blanche, Säfstaholm. Beskrivning: Saftigt och sött kött som kan bli klart. Bär tidigt och sedan rikt."

Eftersom inte Granny Smith fanns ;) så ville Jonathan köpa ett Rödluvan. Kanske blir det ett sådant vi tar nästa gång? Annars är det ett Astrakan Gyllenkrok som står på min önskelista ... så här emigrerad, från mina fäders land, till andra sidan av världen. :)

Jag hade tänkt mig en riktigt romantisk stund med David nu i kväll. Jag hade sett framför mig hur vi tillsammans, i solnedgången, skulle plantera våra träd, medan vi höll varandra i hand ;) ... men solen har redan gått ner och det ser inte bättre ut än att jag får göra det själv. Först åkte Jonathan och han på träning och höll aldrig på att komma tillbaka, och nu vägrar de små att sova så han får byta av mig och fortsätta passet vid sängkanten. Men det går nog ingen nöd på honom för det ... han har ju sin smart phone. Och värre saker än detta har jag ju också klarat av på egen hand ;)

Här ska grävas!! Jippiiii! :)

Lite uppdatering:


Han kom ut, min prins ;) så vi fick vår stund tillsammans :)

Sov så gott nu kära vänner.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar