söndag 20 maj 2012

Önskningar som aldrig bleknar bort.

Det finns några saker som jag alltid har önskat mig. Bland annat stockrosor och ett eget växthus. Eller alltid och alltid ... jag var ju förstås tvungen att lära mig tänka först ;)

Vilken tioåring går och drömmer om ett eget växthus? Jo, det är nog några. Och jag förstår er! Nu är jag snart 40 år och jag äger fortfarande inget. Jag har ingen egentlig förklaring, jag har ju varit vuxen nog länge för att hinna fixa mig ett kan man tycka. Nästa år HOPPAS jag.

Och så detta med stockrosorna ... ? Det frågetecknet är ju större. Vad kostar de? Jo, 55 kronor styck. Fleråriga. Idag slog jag till!!! Jag äger just nu två stycken plantor som jag hoppas skall blomma i sommar. Det var blandade färger och jag hoppas så innerligt att dessa som jag valt är rosa. Åh, vad jag känner att jag älskar rosa. ;)


Jag har grävt om rabatten på framsidan i dag på eftermiddagen. Jag hade egentligen tänkt att strunta i det i år, men så gjorde jag det ändå. En pion stod där sedan tidigare, den var jag oerhört försiktig med. Jag har en väldig respekt för pioner. De är så ljuvliga! Två riddarsporrar tycker jag mig kunna se också, dessa står såklart kvar. Och så massor av pärlhyacintlökar och krokus. Vissa av dem fick flytta lite på sig, men alla finns kvar. Resten det försvann, vilket var det mesta. Jag har silat jorden genom mina händer och jag hoppas att alla små rötter är bortplockade. Spännande att se resultatet senare.


Så till planen och till sådd och plantering. Två solrosor på ena sidan om fönstren, de ska ju bli 5 meter höga enligt vad Jonathan läste på fröpåsen ... men nej, dessa små gängliga plantor tror jag inte riktigt på. De har nog inte fått tillräckligt med jord/näring helt enkelt.

Mitt emellan fönstren skall stockrosorna pampigt få trona. Tur att jag inte har några gardiner, för nu kanske jag har chans att njuta av dessa även inifrån :). Jag har också sått en annan favorit, rosenskära och så nattviol. En pumpa fick också trängas där i. Vilken favoritrabatt! Jag har inte tänkt en sekund på när vad kommer att blomma och så vidare, men snyggt kommer det att bli! ... bara allt kommer ... :)

I helgen berättade min svärfar att han hade hört att vi människor, som lever nu, kommer att kunna bli uppemot 130 år gamla. ;) Jippi!! :) Då gör det ju inte så mycket att jag har väntat så länge med mina stockrosor och det brinner ju inte i växthusknutarna heller. Jag tror att jag förstår varför jag, helt omedvetet, har väntat så länge med dessa stockrosor. Det är nog meningen att jag skall uppleva MINA första just HÄR, i Starred, i vad jag hoppas skall förbli mitt hem tills jag dör om si då där 100 år. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar