måndag 14 maj 2012

Nässelmjölet.

En deciliter nässelmjöl blev det av två liter nässlor, så jag gissade ganska rätt tidigare. Detta blev resultatet av vår skörd och torkning. Vi måste nog ut och plocka lite mer, man kan ju inte påstå att det var jobbigt på något sätt. :)


Massor av c-vitamin och järn, men även fullspäckat av andra nyttiga ämnen. Rena hälsokuren om man skall tro allt man läser.

Förra sommaren gjorde jag en pesto på nässlor. Det är ju roligt att testa! Tyvärr minns jag inte var jag hittade receptet. MEN sedan läste jag någon stans att det inte skulle vara nyttigt för små barn att äta nässlor. Så jag kastade bort den. Men vart har jag läst det? Jag hittar inte igen den informationen någon stans nu. Är det någon som vet? Man vill ju inte att hälsokuren ska vara skadlig ;).

ps. Jag använder naturligt vis bara späda nässlor.

7 kommentarer:

  1. Jag klistrar in en kommentar här som jag fick av Maria men som visst försvann. Bra info.

    "Jag skrev en kommentar men den försvann visst.
    Orsaken till att man varnar för nässlor till små barn är att de innehåller nitrat, som omvandlas till nitrit - vilket kan hämma syreupptaget hos små barn. Man brukar rekommendera att barn under ett år inte ska äta nässlor, spenat och mangold överhuvudtaget av den orsaken.
    Till 2-3åringar ska det absolut inte vara nån fara. Men man kan tänka på att dom kanske inte ska äta en jätteportion - samt att det är bra om maten är nylagad. Har maten stått i rumstemperatur nåra timmar eller i kylen ett par dar är nitrithalten högre."

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Maria!
      Jag tänkte på detta med nitrit, men hittade ingen info. Superbra att du skickar!

      Radera
  2. Jag läste om någon nässeltant i Allers (var annars ...) och jag vet att hon hade någon hemsida, även fast jag inte hittade den när jag googlade. Ska se om jag lyckas spatta rätt på den, för jag tror minsann att hon kunde allt om brännässlor! Bland annat hade hon kläder gjorda av dem, det du! Där har du pyssel :)

    SvaraRadera
  3. Den hemsidan borde vi hitta rätt på! :) ... jag kollar också ...

    SvaraRadera
  4. Det står säkert massor om nässlor på alternativ.nu, eller så får du säkert massor av svar om du frågar där. Var det ifjol du samlade nässlorna du gjort "mjölet" av? Har du skrivit nånstans hur du gick till väga? Blir sugen att testa!
    /Anna (syster till Sofia, fd klasskompis till Davids syster Anna, gift med Håkan från Ljustorp osv)

    SvaraRadera
  5. Ah, Anna med hönsen!! Hej! :) Sofia har sagt att du vet allt om höns, jag vill också lära mig! :))

    Det är superelkelt att torka nässlor, jag såg att du hittat beskrivningen här nedan.
    Jag plockade dem på morgonen och krossade mjölet på eftermiddagen. Och nu står en ny, lite större, laddning i ugnen. Men det blir väldigt lite mjöl av mycket nässlor. :)
    Vad roligt att du skrev!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ... och tack för tipset om alternativ.nu!

      Radera