måndag 14 maj 2012

Dagens projekt blir en nässelsoppa ... eller ska det kanske få bli en paj?

Tänk vad mycket pyssel det kan vara med att göra en liten soppa. Nu kan det förstås bero på hur omständligt man väljer att göra det.


Jag var väldigt snabb när jag plockade mina späda små nykläckta nässlor i går, gräs, lite löv och stjälkar kom med in i all hast. Jag tog bort det värsta och så bredde jag ut dem på en diskhandduk för att de skulle få torka under natten. Nu på morgonen har jag rensat bort lite till och så fortsätter vi torkningen i ugnen, varmluft 50 grader. När de är torra hoppas jag enkelt kunna dra av bladen från stjälkarna.

Bokstavligen håller de på att gå upp i rök där inne i ugnen. Mina två liter nässlor har snart förvandlats till endast en deciliter, men då med massor av smak och näring.

Det doftar helt ljuvligt, av varma nässlor, i hela köket!
Jag känner mig som en liten glad ponny när jag öppnar ugnsluckan och sticker in mulen. Som om just nässlor var det godaste jag någonsin ätit. Nu längtar jag efter min soppa eller vad det nu ska bli ... i vilket fall skall jag äta med njutning och omsorg.

3 kommentarer:

  1. Va spännande! Alltså att göra något av nässlor. Ser fram emot att se vad du gör av mjölet!

    SvaraRadera
  2. Här fanns alltså beskrivningen jag efterfrågade ovan. Var lite för snabb. Måste också testa detta. Borde ju funka bra att ha i deg till bröd tex? Har bara testat torka nässlor en gång tidigare men då hängde jag upp knippen jag hade tänkt ge hönsen under vintern. Hade läst på alternativ att det skulle ge gulare gulor och bra med vitaminer på vintern när de inte kan äta grönt ute. De möglade till slut så det blev aldrig några nässlor till hönsen...
    /Anna (samma som ovan)

    SvaraRadera
  3. Ja, absolut i bröd. Och i pannkaka, det har vi ätit till lunch i dag.

    Stina (även Sofias vän, känner du henne?) brukade ge det till sina hästar. Det är säkert jättebra. Men vad trist att de möglade. Du får göra ett nytt försök om du känner att du orkar :)
    /Anna

    SvaraRadera