onsdag 18 april 2012

Vem önskar sig inte en necessär i skimrande romantisk stil? ;)

Tionde mormorsrutan är färdig, så då kan man väl få sy sig en liten necessär? Förresten jag frågar ingen, jag bara GÖR.

Mammas kompis Lotta, hade en så fin liten necessär med när hon gästade mamma här om sistens. "En sådan vill jag göra!" tänkte jag och nu har jag gjort en ... likadan, fast på mitt sätt, och lite större.

Lappteknik, tio lappar (16*16 cm), två och två i en lång rad, som jag sydde ihop och fast på ett fleecetyg. Tanken med fleecetyget var att det skulle ge lite stadga och göra necessäran mjuk. Jag har aldrig sytt lappteknik på fleece förr, jag brukar använda bomullsväv, men fleece var ju jättebra för lapparna låg så stilla. Problemet är att fleecen är elastisk, det kan bli ett verkligt stort problem om man inte är noga. Man måste alltså se till att inte sträcka ut fleecetyget när man syr. Nåla mycket så går det bra!

Jag kviltade sedan (sydde med symaskinen) ett mönster, som en stjärna, på varje lapp.

Vit dragkedja, två rosa öglor att hålla i när man öppnar och stänger och som också blir praktisk vid upphängning.

Jag vändsydde fast ett helrosa foder, i bomull, innan jag sydde ihop sidorna. Så sydde jag ihop sidorna och "sydde av" hörnan nertill, så att den fick en botten att stå på.


Omtyckt av både mamman och barnen blev den :)
Oj, vad jag vill sy mer nu!!

5 kommentarer:

  1. Chatrine Sundberg Munther18 april 2012 kl. 14:20

    Hej Anna , jag tittar in ibland för att få lite positiv energi . För det är du expert på att sprida, med dina små ideer. Jag blir så glad när jag läser din blogg. Du tycks vara fylld av ideer som bara måste ut. Önskar att jag vore lika händig som du. Kan du inte tillverka några necessärer och sälja , jag skulle gladeligen ståi kö för att köpa en sån. Må så gott och sköt om dig Chatrine S-M från Timrå

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Chatrine!
      Åh TACK! Vad glad jag blir när du säger så! Och att du brukar läsa min blogg!

      Du kan säkert du också. Man måste testa helt enkelt!! :)

      Det är mycket möjligt att jag kan fixa en necessär till dig. Jag hör av mig. :)

      Ha det jättebra du med!
      Kram från Anna

      Radera
    2. Chatrine Sundberg Munther19 april 2012 kl. 23:12

      Hej Anna Jag kanske skulle kunna men jag och min gamla Huskvarna är inte bästa vänner . Vi brukar som bäst vara vänner när jag lägger upp en gardin. Men en sak är säker skulle jag få tid över någon gång i framtiden och lyckas så skulle jag bli överlycklig. Men tills vidare beundrar jag alla andra som kan :-) Kram Chatrine

      Radera
  2. Men det är ju fantastiskt! Va duktig du är! Bara sitter här och gapar. Åh, jag vill sluta jobba nu och göra annat! :) (typ sy, alltså...)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha ... du är rolig! Det vill jag också :)

      Radera