onsdag 14 mars 2012

Åh, NEJ! Man SKA ALDRIG kasta någonting ...

... jag insåg det ... igen ... i samma ögonblick som jag såg David försvinna bort längs vägen, med det "gamla" fanérskåpet på flaket. DÅ kom jag på det ... det var ju just DET som jag skulle använda för att bygga mitt hönshus. TYPISKT!

Jag vet att jag borde vika tvätt och diska ... snaaaart ... jag ska bara drömma lite först. Spela roll om det blir till verklighet sedan, jag har ju haft trevligt en stund i alla fall.

Just nu handlar drömmen om höns. Tänk att ha egna hönor som pickar omkring på gården. Bara några stycken, fria i trädgården. Det blir till att inhägna trädgårdslandet. Vi bär ju hem ägg från affären hela tiden, att ha egna vore toppen! Jag har googlat lite och läst i några böcker. Jag hittade en tjej som kläcker ägg på beställning :) ... tänk att det hade man ingen aning om ... att det finns de som kläcker ägg. Men jag har inte tagit kontakt med henne. Jag måste nog planera och se om detta är möjligt först. En egen äggkläckningsmaskin var i alla fall alldeles för dyr.

Det skulle vara värt ett försök. Blir det för jobbigt så får man väl bara avskaffa hönseriet. I en bok som jag läste, som handlade om självhushållning, stod det att det bara var att stoppa hönan i grytan om man blev less på den ... men det lovar jag att det kommer jag ALDRIG att göra.

Eftersom mitt hönshus plötsligt åkte iväg på flaket så fick vi spana efter annat material. En vedbod! Den borde väl fungera? Nisse, Anna-Klara och jag jobbade under morgonen med att samla all veden på ena sidan i boden. Ännu är vi inte färdig med uppdraget, men i morgon kanske vi har en plats som skulle kunna inhysa några små fjäderfän. Jag inser att om detta ska bli av så innebär det en mycket enkel inrättning.

Vilken sort ska jag välja?



4 kommentarer:

  1. Hej Anna! Vi har haft höns på gården på Östanbäcken i omgångar. Det är grannarna (min bror med familj) som har haft huvudansvaret. Det är så mysigt och äggen är supergod och sockerkakorna blir extra goda och extra gula! Det enda problemet vi har haft är att när småkycklingarna växt upp så har det visat sig att många varit tuppar! Inte så poppis med kuckelikuande mitt i stan. Men då har vi bara fått byta dem mot hönor så det har gått bra! Kan i alla fall rekommendera det starkt. De är sociala, gillar att sitta i knä och håller sig oftast på gården även om vi haft några hönjakten i området! Du får höra av dig om du vill veta mer. :) Kram

    SvaraRadera
  2. Hej Katarina! Vad kul att höra! Jag tror verkligen också att det skulle vara roligt att testa. Funkar det mitt i stan så borde det ju gå på landet tycker man ;) Det skulle liksom förstärka lantidyllen :)
    Vilken sort hade ni?
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Hej! Du, du kan prata med min syster Anna! Som är gift med Håkan, du vet. Hon håller också på att kläcka fram höns precis - vi ska också ha ett litet gäng! Längtar! Det är verkligen härligt att ha lite pickande hönor, och precis som du skriver så är det ju underbart att få egna ägg (ja, eh, alltså... hönsens egna ägg. Du förstår). Vi får supporta varandra i vårt hönseri! :)
    Annas tel är 060-81116. Du kan ringa och konsultera henne om du vill, hon är med i "Fjäderfäföreningen" och kan en massa om höns, olika raser, uppfödning och kläckning!
    Sofia

    SvaraRadera
  4. Ja, vad bra!!! Vi måste komma förbi och höra era planer! Hönshus mm ... Har ni haft höns förut? Jag ska ta kontakt med Anna. Tack så mycket!
    Vi supportrar varandra!!
    Anna

    SvaraRadera