måndag 13 februari 2012

Upp ur hushållsträsket ... badrum

Jag fortsätter att simma uppåt. Jag är ju så rädd för att börja i fel ände så därför börjar jag, över allt, hela tiden istället ... jag vet inte om det var riktigt tänkt så ... ?

Jag är fortfarande på stadiet, att identifiera behov, det kan bero på att behoven är så stora som det tar sådan tid.

Jag har tidigare kommit fram till att SMIDIGHET är ett nyckelord. Nästa begrepp som jag ständigt återkommer till är STOPPA UNDAN. Just nu är allt framme hela tiden :P. Det säger ju sig självt att det är helt omöjligt att hålla ordning när det inte finns någonstans för sakerna att vara.

Nu tänker jag försöka med att koncentrera mig på badrummet för det projektet är nog det minsta.

Utgångsläge: Badrummet skall fungera fram tills dess att vi har byggt om tvättstuga, bad o toa samt hallen på nedervåningen. Träpanel på väggarna. Våtrumsmatta från 1972. Allmänt gammalt med tillhörande fräschör ;). Önskan om att det skall vara fint har jag gett upp ...

Behoven är följande ... underlättar livet på följande sätt:
  • All förvaring högt upp ... så inte barnen tömmer hudkrämer, schampoflaskor, smink mm medan jag står i duschen en minut.
  • Kroka för små handdukar ... som annars ligger på golvet.
  • Hylla för förvaring av handdukar ... som just nu ligger i fönstret.
  • Duschstång i kabinen ... så man kan hänga upp duschmunstycket.
  • Korgar att hänga i duschen, för schampoflaskor mm ... för att de inte skall ligga på duschgolvet.
  • Liknande korgar för leksaker ... så jag lätt kan skölja av dem skum efter lek i badet, och så de torkar och inte ligger och blir sunkiga.
  • Gummiraka till golvet ... slipper jag tvätta blöta badlakan i parti och minut.
  • Okrossbar tvålkopp ... så jag slipper hålla andan varje gång den nuvarande tvålkoppen åker i handfatet med ett klirr ... det värsta vore förstås om handfatet sprack :/.
  • Okrossbara tandborstmuggar ... så inte tandborstarna ligger ner och förstör hyllan.
  • Spegel vid handfatet ... mest bara "som de ska va" liksom.
  • Det vore trevligt med en större spegel, på en vägg som är rakt fram när man kommer in i badrummet också.
  • Några korgar/burkar för förvaring av det som står på hyllorna ... för att inte allt skall synas hela tiden, plottrigt, svårstädat och oroligt (men jag ska fundera över vad jag vill ha innan jag köper det).
  • Installation av fläkt som tar bort fukt ur rummet, efter dusch och bad ... så vi slipper framtida svamp eller mögelskador ...
  • Vi ska även dra in ett extra element där inne, placerat under handdukshängaren.

Åh, vad jag saknar IKEA!!
Nu ska jag åka in till stan för att se vad Härnösand kan hjälpa mig med ... jag vet att jag egentligen borde stanna hemma men ... :P

1 kommentar:

  1. Krokar för handdukar är uppe, hylla för badlakan (inköpt men inte uppe), korgar i duschen är på plats, korgar för leksakerna hmmm kanske inte blev de bästa :/, gummiraka fixad, duschstången på plats ... mycket återstår men en hel del är gjort! :) ... jag ångar vidare ...

    Jag glömde att det skall installeras en lampa ovanför badrumsspegeln också.

    SvaraRadera