tisdag 7 februari 2012

Ärlighet varar nog längst ...?

Jag kanske borde erkänna för mig själv att jag är rätt så trött nu. Eller snarare tillåta mig själv att vara trött, utan att få dåligt samvete och undra varför alla andra orkar men inte jag.

Jag borde kanske inse att det inte är så konstigt. Vi har ju faktiskt inte bara flyttat två gånger under loppet av nio månader. Vi har ju dessutom under det senaste året först renoverat på ett ställe, visserligen bara ytskikt, men i nästan alla rum. Tapeter, målning och golv. Ja någon liten träpanelsbit och gipsskiva blev det ju också. Och sedan har vi hunnit med en hel del ytskiktsrenovering och börjat bygga pannrum här också. Alldeles innan hela den här hus och renoveringshysterin så lyckades jag, till på köpet, föda två barn inom 15,5 månad. Utgångsläget var alltså ... totally exhausted ;) ... Jag tycker till och med att man har rättighet att bli trött av mindre ;).

Idag hörde jag på ett radioprogram, så där lite grann med ena örat, det handlade om stresshantering. De sa att ett vanligt svensonliv inte är så farligt stressigt, trots pressen på arbetet, hämtningar och lämningar på dagis, matlagning, hushållsskötsel, skjutsningar osv. Det finns människor som har det mycket tuffare, vi klarar mycket mer än vad vi tror. Såklart att de har rätt! Tänk så mycket hemskheter vissa människor går igenom :( Allt mitt är ju bara roligheter ... men jag känner mig trött i alla fall ja ...


Det kanske kommer ikapp en lite. Det är inte så att jag går omkring och tycker synd om mig själv, jo ibland förstås ;), men det vill jag inte göra. Jag tror dock att det kan vara bra att acceptera att man inte orkar allt. Hoppas bara att ens omgivning också förstår.

I själva verket är jag oerhört tacksam över att jag har fixat det så bra som jag har gjort, för att vara jag är det ju fantastiskt! Är det så jag har blivit? Eller är det så jag egentligen alltid har varit? Hur som helst ... jag vet att det beror på min omgivning! Omgiven av människor som ger så mycket glädje och som visar så mycket kärlek, DET gör att man orkar man mer än man tror.

Förresten! Vi har haft plusgrader idag! Och i går kväll kom vattnet tillbaka, efter att David suttit under huset med en fläkt och värmt. :) Så idag har vi diskat och diskat och diskat ... och tvättat lite. Rensningsarbetet går också framåt, om än lite långsamt. Och idag har vi fått vår elementleverans. Vi fick lite blodad tand efter helgens temperaturdipp. Rördragning och radiatormontage i hela huset ser vi fram emot nu. Snart är Davids vattenburna värmesystem en verklighet. Undra bara när han ska bli trött? :/

... och så lite pannkaksstekning mitt i vårt hushållsträsk ...

2 kommentarer:

  1. Älskade vän, du får vara trött och vet du det är friskt att inte orka allt! Lägg dig mitt i ditt älskade hem och bara var, gärna mitt i lekrummet för då är ju barnen runt dig och det kan inte hända allt för mycket farligt i ett lekrum utifall att mamman skulle råka somna en sekund... Tro mig, bättre att vila i allt än att tro att man ska få vila bara allt är klart... Älskar dig/ Anna Panna

    SvaraRadera
  2. Bra idé,jag testar det i eftermiddag ... det finns risk för att de inte går med på det, de små ;)
    Anna, de senaste dagarna har jag tänkt på tavlan som jag har fått av dig, som du har broderat, den som du tänkte skulle bli en kudde men som jag satte i ram ... "han låter mig vila" ... den är så fin! :) ... och man bör nog ta fasta på det lite mer ibland :)
    KRAM!!!

    SvaraRadera