onsdag 18 januari 2012

Sötsaker till de söta :) ...

... sötsaker som håller i längden.
Välkommen till Anna-Klara på kaffe o bullar!



... det kan hända att hon redan har smakat på bullarna själv innan ... ;)

Vill du också virka en bulle?

Du behöver ett lämplig  "brödfärgat" garn och ett garn som kan utgöra bullens fyllning. Vilken storlek bullen får beror på tjockleken på garnet. Jag valde att virka själva bullen i dubbelt garn, men inte fyllningen.

Gör som jag, gör så här:
Varv 1. Starta med 101 luftmaskor (lm).
Varv 2. Virka 1 fast maska (fm) i varje luftmaska börja i andra maskan från nålen. Det blir alltså totalt 100 fm.
Varv 3. Virka hela detta varv i båda maskbågarna på föregående varv. Virka 30 fm, 20 stolpar (st), 10 dubbelstolpar (dst), 20 st, 20 fm. Totalt 100 maskor.
Varv 4. Byt till fyllningsfärg. Virka 44 fm avsluta med 1 smygmaska (sm). Totalt 45 maskor.

Vik din virkade remsa där fyllningsfärgen slutar. Rulla ihop så att den längre änden ligger över den kortare (det kanske låter krångligt men du kommer att förstå när du rullar ihop den).

Sy ihop med några stygn på undersidan. Fäst alla trådar. Brodera några knutar med vitt garn (se mitt inlägg "braskudde med knutar" om du behöver :))

Nu har du en fin liten bulle!

Om du virkar en bulle på mitt sätt, efter min beskrivning, så får du gärna berätta om du tycker att det är en bra eller mindre bra ;) beskrivning. Så jag vet om den fungerar eller om jag skall förbättra den ... TACK!

2 kommentarer: