söndag 8 januari 2012

Det låg ett blått skimmer över hela den här dagen.

Dagarna är inte långa här upp i Norrland. Ändå befinner vi oss bara mitt i Sveriges avlånga land. Det är inte många timmar med fullt solljus, så det gäller att passa på. Men ibland hinner vi inte ut förrän solen gått ner igen. Idag vet jag inte om den någonsin steg upp och jag förstår den så väl ;). När kölden biter i, som den gjorde i dag, vill jag också bara stanna kvar under täcket, det är så påtagligt även inomhus när man bor såhär som vi gör just nu.

En sparktur tog vi oss i allafall ut på. Jonathan, Anna-Klara och Jag. Vi stötte på grannen och hennes pojke och vi slog följe. DÅ fick vi syn på det sötaste vi någonsin skådat! En liten hermelinungen. Den var så pytteliten och välkamouflerad i sin vita vinterdräkt, men vi upptäckte honom ändå. Så tuff och lika nyfiken som vi var. Den sprang upp och ner i små hålor i snödrivan, stannade upp då och då och tittade på oss. Vi smög närmare och närmare, den verkade orädd, vi stod och tittade en lång stund. Vi hade nog aldrig lessnat men som tur var gjorde den det och så gav den sig iväg. Kom snart igen lilla vän!


Jag skrev ovan att det är lite kallt som vi bor "just nu", det kan ju uppfattas som att vi bor temporärt, men märk väl att boendeformen har vi inte tänk ändra på, däremot temperaturen. David jobbar med pannrummet ute i garaget. Isolerar, reglar upp och planerar. Både pannan och den stora ackumulatortanken är på plats och det ser fantastiskt bra ut.

I morgon ska jag åka till Sundsvall. David undrade om jag kunde handla några saker på Birsta, när jag ändå åkte förbi. "Skicka ett sms till mig med det du vill att jag ska köpa" sa jag. Nu har jag fått sms:et och jag citerar ordagrant: "Köpa flänslager på jula. Lämna tillbaka Anders julklapp på media markt. Köpa ytterdörr på byggmax, åsså lite fil o mjölk". Flänslager ... eäh??? Får jag välja ytterdörr helt själv ... tack eller nåt ..? Älskling du har så höga tankar om mig, PUSS jag älskar dig! :)

2 kommentarer:

  1. Vad skönt att börja få till pannrummet. Och vilket oerhört skönt SMS! På Jula finns det två modeller. Du skulle kunna fråga David vilken grovlek det är på axeln som ska kopplas in 20mm eller 30mm ;-) Klart du fixar!
    /Daniel

    SvaraRadera
  2. ha ha :) jag ser att du har full koll! skönt att det inte bara är min man som är så nördig så han har koll på julasortimentet ;) (I love it!).... men alltså vad är det för nåt? ... tack! nu vet jag att jag ska fråga "vilken axelstorlek ska det va?" :) ... annars hade jag gjort mig dum och frågat typ "vilken färg" ;) // Anna på mobilen

    SvaraRadera