söndag 15 januari 2012

ÅH, MITT FINA BORD!!

Jag har totalt misslyckats med mitt bordsmålningsprojekt. Jag avskyr verkligen plastfärger, jag tycker att de är svåra att stryka ut och jag blir aldrig riktigt nöjd med resultatet. Det positiva är att de inte luktar och att de har en kort torktid. Oljefärg däremot, det gillar jag. Men vanlig hederlig och gammaldags oljefärg finns ju inte längre i butikerna ... kanske för att den inte är så hederlig när det kommer till det där med att man måste andas även under både målning och torkning. Tidigare har jag blandat egen färg, linoljefärg och äggoljetempera. Dessa ger ger fantastiska resultat men de har en superlång torktid. Äggoljetemperan måste härda i månader för att få en riktigt stark yta, men så håller den också i århundraden. Ytan blir bara vackrare och vackrare ju mer den slits ... eller snarare poleras. Något sådant har jag inte absolut inte tid att vänta på nu, det måste torka snabbt när man har småbarn i huset!

Jag köpte därför en vaxfärg. Den skulle ge en naturlig yta, dvs. färgen skulle bli heltäckande men träets struktur skulle synas igenom. Den skulle även fungera på både tidigare målade och lackade ytor ... jag borde ha förstått men ... "Åh, det låter bra!" tyckte jag och handlade glatt ... tre burkar på en gång ... typiskt.

Så planerade jag att ta bordsskivan en kväll och benen en annan. Vilken tur att jag bara hann stryka bordsskivan, för den färgen fungerade inte alls på bord. Efter att den hade torkat kunde jag torka bort färgen med trasa på vissa ställen. Nu efter några dagar känns den ändå lite bättre men om man skrapar med nageln så försvinner färgen. Ställer man en mugg med något varmt i på bordet så blir det ett runt märke ... inte bra alls.


Har du börjat med "white trash"? undrade David ... Hmmm?? Förmodligen menar han "shabby chic" ;) ... men vad spelar det för roll jag känner mig nog både lite trashig och shabby när jag tänker efter. Sliten är ordet.

Man vet ju att genvägar är senvägar, så jag får skylla mig själv. Äkta vara ska det vara! Köp aldrig vaxfärg för att måla på bord ...  i alla fall inte om de tidigare har varit lackade.

Måste jag bort med all den här färgen nu innan jag kan gå över med en oljefärg istället? Jobbigt. Jag fortsätter att torka bort färg ett tag till och så börjar jag om mitt målarprojekt lite senare när målningskraften har kommit åter ... hoppas på snart! ;)

4 kommentarer:

  1. Kära du, så arg, trött, ledsen och frustrerad du måste vara! Jag hatar att göra om, när det är klart ska det liksom vara klart. Det finns ju andra projekt som väntar... Jag har haft en bra vattenbaserad färg från Nordsjöfärg, snickerifärg. Dammfri på 2h samt övermålningsbar efter 12h. Alltså perfekt att måla på kvällarna när barnen somnat. Luktar bara färg liksom. Önskar dig en skön vecka. Längtar efter dig och inser att Pippikalaset skulle varit en härlig upplevelse=) Kanske ska satsa på ett sånt för egen del till helgen...
    Puss/ AnnaPanna

    SvaraRadera
  2. Ja, Pippikalas är underskattade företeelser inser jag :) Satsa på det, funkar säkert lika bra för 38 åringar ... det kan inte bli fel helt enkelt! :))
    DU saknades Anna! Det hade varit så roligt om du varit här. Men jag njuter gärna av en helg/vardagar med lite mindre stress tillsammans med dig.
    TACK!!! för tipset. Den färg du har använt ska jag kolla efter om du tycker att den är bra. Jag får helt enkelt ge vika ;)
    Pussar! :)

    SvaraRadera
  3. Hahahaha! Jag garvar ihjäl mej åt Davids kommentar: "White trasch"! JAg vet att DU vet att jag dessutom skrattar högt, trots att jag är ensam! ;)
    /syster Karin

    SvaraRadera
  4. JA, jag vet precis! :D Visst är det sjukt kul, gissa om han blev "sur" när jag hade skrivit det här ;)

    SvaraRadera