lördag 31 december 2011

Kallt eller varmt vatten?

Hinner islyktorna frysa till i kväll? Och vad ska jag ta för byttor? Jag ville ju göra minst hundra stycken. Nu får vi se om jag får till tre. Varför kom jag inte på detta igår?

Dekorationen som jag tänkte frysa fast i längs "väggarna" i lyktorna. Den vill ju bara flyta upp till ytan. Hur ska jag få fast den runt om kanten?
Äsch, det får bli dekor någon annan stans.

Frågan är om det fryser snabbare med varm vatten istället för kallt? Enligt fysikens oförklarliga lagar så ska det vara varmt vatten som fryser snabbast. Vi förstår inte varför trots att ämnet har behandlats grundligt under julhelgen. Ibland spelar det ingen roll hur snillrik man än tror att man är ;) vissa fenomen har ingen förklaring helt enkelt.

Jag fegade ur denna gång, gick på sunt förnuft och spolade kallvatten i baljorna. Det fattar väl vem som helst att kallt vatten måste frysa snabbast i VERKLIGHETEN ;)

4 kommentarer:

  1. Gott nytt år Anna! Jo, jag hörde någonstans att man kan frysa vatten i ballonger. Antingen ut eller i frysen. Man låter de frysa till man fått ett skal sedan pillar man bort ballongen och häller ut de vatten som inte frusit. Jag tänkte i brist på bunkar...
    Kram Jenny (som du läste lärare med)

    SvaraRadera
  2. Wow! Det är jättebra, jag har ballonger. Det måste bli superfint med runda.
    TACK SÅ MYCKET för tipset!

    Gott Nytt År på dig med!
    KRAM

    SvaraRadera
  3. Hej hej!
    Er nyårsfest ser ut att ha varit härlig! Fin dukning! Önskar vi också hade en tingssal...
    Hur som helst, ang. detta inlägg. Kom på att jag skrev ett inlägg på min blogg för något år sedan, när jag gjorde islyktor med "garnering". Kolla om du har lust!
    http://bloggfia.wordpress.com/2010/11/30/isande-varme/
    Ha det så fint och gott nytt år!

    SvaraRadera
  4. Ja, det var mysigt! Men man kan ju ha världens bästa fest även utan tingssal, fast det vet du nog redan :)))
    Vad jättefin din lykta blev, det var ju sådär jag hade tänkt mig resultatet. Och vilken rolig idé med rönnbär! Jag måste testa! ... nästa år ;) Lite synd att hinkarna spricker ... undra om man kan undvika det på något sätt? Tack Sofia!
    God fortsättning!

    SvaraRadera