tisdag 27 december 2011

"Erikshjälpen" är svaret på det mesta ... och är det inte det som är svaret så är det "Mamma"

Fast egentligen är det tvärt om.

Nisse sover och snabbt som ögat åker lite pyssel fram (han får vara med ibland han också ... men bara ibland ;)).

Planering av yllebroderi till en braskudde. Fram med garnpåsen, från Erikshjälpen såklart. 
Hur billigt som helst, hur bra som helst och hur trassligt som helst!
Men som ni kanske ser är  pippi med och trasslar och sorterar så det ska nog gå vägen ;)

Tygerna kommer dock inte därifrån denna gång. Det röda och rosa är nyköpt (fast för länge sedan), ylle. Det grå "tyget" har jag stickat av ullgarn och sedan tvättat det i 60 grader i tvättmaskinen. Då tovar det ihop sig och blir tjockt och superbra att brodera, på tycker jag. Men observera att det måste vara riktig ylle för att det ska fungera. Om man inte orkar sticka kan man köpa en gammal ylletröja på seconhand och tova ihop i maskinen. Det finns ju inte gränser för vad man kan hitta på att göra av ett sådant gammalt ihoptovat ylleplagg! :)

Samla sig ... nu var det braskudde det var frågan om. Jag vill skriva något på kudden men jag kommer inte på vad. Hmm ... någon som har ett bra förslag till en fyndig/fin text?

Nu ska jag fundera ut ett motiv att brodera!

2 kommentarer:

  1. Hur mycket krymper det stickade yllestycket av den behandlingen? Jag misstänker att man skulle kunna göra fasligt mysiga tofflor av det...

    Man får mycket inspiration av att läsa din blogg! Du är så pysslig!

    SvaraRadera
  2. Va kul Maria! :)
    Det är ett superbra sätt att göra tofflor på!! De blir tjocka och varma. Dessutom blir de mer hållbara än bara vanligt stickade. Problemet är att man inte vet hur mycket de krymper när man tvättar dem. Blir de inte nog små kan man köra dem en gång till. Men de kan bli för små på första tvätten förstås. Om man tar på dem medan de är våta och drar och pressar ut dem så går de att förstora lite.
    Det är lite experimenterande helt enkelt. Gör dem jättestora! Det blir en överraskning vem som skall få dem ;)
    Jag kan blogga om tofflor ... när jag hittar dem. Jag vet precis var de låg ... på förra stället ;) Knäppt, det är ju HÄR de behövs!
    Testa!! :)

    SvaraRadera