torsdag 13 oktober 2011

SO I´m in LOVE with a SUCKER!

Jag tänker på ... the "vacuum-sucker" ... han som ligger här utsträckt framför mig.

Har du också din dammsugare placerad på husets bästa plats, mitt på golvet vill säga?! Där ligger min troget och väntar. Viftar glatt på svansen när någon av oss virvlar förbi. Alltid redo att ta tag i sina åtaganden.

Som sagt, alltid till hands. Då blir det aldrig så jobbigt att grabba tag i munstycket och stampa till lite med foten. Dansa över golvet och se resultat på ett litet kick, enkelt helt enkelt. Och finns det något härligare än när det rasslar till riktigt ordentligt i dammsugarröret?
Mmmmm man både känner och hör, hur mycket nytta det gör.
Och tänk när det tillfälligt blivit ett litet stopp, en propp,
som plötsligt släpper och man hör ljudet och kraften i suget återuppstå.
Vad vore livet utan min dammsugare? tänker jag då.
Det är nästan som musik ...

Men med närmare eftertanke ... den här doften som uppkommer medan dammsugaren jobbar, om inte påsen är alldeles nybytt ... vad kommer den ifrån?

Jo, jag fattar nog. Hmmm hur fräsch är den?

Jag menar, den sugs in i röret, tar med sig skräpet in i påsen där den sedan filtreras genom finfint damm, hudavlagringar, hår, torra ostbitar, små korvsnärtar, mandarinklyftor, halvätna köttbullar, makaroner och andra läckerheter innan den sedan blåses ut i rummet igen ... UUUuuuöö :(
Nu slår det mig plötsligt att det kanske bara är jag som suger upp sådant? ... alla andra kanske bara suger upp lite damm, något sandkorn, ett hårstrå ibland och på sin höjd några smulor?
Hur äcklig är jag?? Ååh nej, har alla tänkt på det redan ... ? Fast visstja, det var ju dammsugarn som kanske var den äckliga, inte jag.

Han som har varit min bästa vän i så många år ... och så visar det sig att han är en riktig ofräsching. Ja, jag säger HAN för min är mörkblå, och det är tydligt på något sätt att det är just en han.

Ojoj .. något måste göras åt saken. Så här kan han inte få fortsätta att förpesta vår inomhusluft. Lösning? Ska jag kanske fixa fler, en till vardera rum, då behöver de inte rastas lika ofta och ofreschören sprids inte lika mycket. Hmmm eller så kan jag ju kolla om det finns en nyare modell, med ny teknik som filtrerar på ett annat och bättre sätt ... jag har nog sett att det finns minsann!
Man brukar ju säga att om något är riktigt gammalt och äckligt så vandrar det snart ut av sig själv. Det kanske vore en idé? ... att om jag bara fortsätter så här ett litet tag till så kanske han vandrar iväg och problemet är ur världen.

Åh, nu ser jag honom ligga där, i sin marinblåa ton och med sin gråa veckade plastslang slingrad omkring sig. Helt ovetande om mina tankar. Tänk om han visste! Han har ju varit så trogen och jag har verkligen saknat honom nu när han har varit borta, uppe i Starred, i några dagar.

Men helt plötsligt känner jag mig totalt osentimental ... Jag kanske borde skaffa sop istället? Nej, vet du vad?! Det handlar ju faktiskt bara om en dammsugare. Nästa gång ska jag köpa en rosa! Eller finns dem i retrodesign med stora oranga blommor på?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar