fredag 14 oktober 2011

"Goddag fru Kakao, välkommen, välkommen!" :)

Nu ska här bakas. Chokladbollar är valda ... och plötsligt märker vi att vi har fått en tredje person vid bakbordet! Trevligt! Hon lyfte lite på hatten och hälsade. Men burkan, den behöll hon på genom hela baket.


Visst vet du väl det smartaste sättet att göra chokladbollar på? ... hälla alla ingredienser i en liten plastpåse, pressa ur luften och knyta en knut längst upp på påsen. Sedan är det bara att knåda på! Men man måste akta sig så att man inte trycker hål i påsen, för då blir det jobbigt. Snart har du en perfekt deg utan minsta klet på händerna. Och ingen disk heller! Men till slut kommer man ju förstås till momentet "rulla" och då blir man lite kletig ändå. Hur som helst, smidigare i alla fall tycker jag!


 Anna-Klara "inte kan löla bollar" så hon gjorde "ommar". Mmmmmmm du kan ju tänka dig hur goda och inbjudande de såg ut (jag besparar dig bilden). Men det ordnade sig även för mig, för hon åt med glädje upp dem själv, så jag slapp smaka. Mitt i baket upptäckte vi att det fanns lite för lite havregryn så vi fick ta stöd av "familjemuslin" ... och vad lyckat! Det blev ju inte så tokigt med russin och hasselnötter i ;).


Nu ligger bollarna, inrullade i pärlsocker och jordgubbsströssel, och väntar i kylen. Dom väntar på några som vill hjälpa oss att äta upp dem. Snart, snart, snart! ... och så måste vi vänta på att Nisse ska vakna förstås.

7 kommentarer:

  1. Men va underbart med herr kakao på besök! Skicka hem honom till oss sen! Fast jag tror att Fru vetemjöl kom till mina barn idag. Staffan hade planer på att baka vetekaka eller nåt sånt. Han bakar rätt ofta nu :-)
    Bollarna ser väldigt väldigt goda ut!!
    /Anna J

    SvaraRadera
  2. Anna det är fru kakao :) ... herrn har jag aldrig sett ;)
    Vad mysigt att han bakar Staffan! Och supergod mat lagar han ju också. Tack för igår :)
    Ni får komma och smaka :)

    SvaraRadera
  3. Men jösses vad goda!!! Vi har oxå haft chokladbollar här i veckan. Fanny å Milla bakade häromdagen å igår var det Majas tur! Mums! //Marie

    SvaraRadera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  5. Marie! Det kanske smittar av sig ... luftburet ;))) Ja, just russin var faktiskt jättegott i tycker jag. Att man inte har tänkt på det tidigare. Så fram med russinburken nästa gång :)

    SvaraRadera
  6. ... eller så smälter man fettet i micron och geggar ihop allt med en slev. Och "rullar" man mellan två skedar blir det kladdfritt hela vägen! :)

    SvaraRadera
  7. Mycket bra idé det med!! ... så gör jag alltid när jag gör pajdeg ... "latmajas" pajdeg :)

    SvaraRadera